Innovative Opplevelser har i løpet av ARENA prosjektet utarbeidet en rekke kunnskapshefter innen opplevelsesutvikling. Heftene baserer seg bl.a. på forskningsarbeid hvor flere av reiselivsbedriftene i Innovative Opplevelser har bidratt som forskningsobjekt og pilotbedrifter. Forskningsprogrammet Opplevelser i Nord har hatt en stor betydning for at man har fått opp kunnskapsgrunnlaget og tilgjengeliggjort dette for aktørene i den opplevelsesbaserte delen av reiselivsnæringen.

Samarbeidspartnerne har vært mange, men spesielt kan vi nevne Nordlandsforskning, Human Factors AS, Innoco AS og DOGA (tidligere Norsk Designråd).

Kunnskapsheftene finnes nå kun i digital versjon og kan lastes ned gratis via linkene under.

 

Når du skal prise en opplevelse, møter du gjerne en rekke spørsmål som må besvares før du bestemmer deg for endelig pris. Hva gir egentlig en opplevelse verdi? Hva gjør at gjestene i enkelte situasjoner gladelig åpner lommeboka og andre ganger ikke? Hvordan skaper man mersalg i en opplevelsessituasjon? Og hva er egentlig gåsehud verdt for ulike gjester?
 
I denne veilederen får du råd og tips til hvordan du best kan beskytte ditt konsept. Patentstyret har gode nettsider hvor du kan lese mer omhvordan beskytte dine idéer - www.patentstyret.no
 
Denne veilederen er laget for Arenaprosjektet Innovative Opplevelser i Nord-Norge, som en hjelp til å skape bedre møter mellom utenlandske gjester og de som møter dem i en profesjonell rolle, enten det er som guide, frontpersonell, bookingmedarbeider, butikkekspeditør, kontaktperson eller annet. Veilederen er også en viktig del av et kurs i å håndtere slike krysskulturelle møter.
 
Denne manualen gir deg en innføring i et utgangspunkt forfatterne vet fungerer, ikke bare en gang, men også over tid. De fire første delene av manualen gir en enkel innføring i hva behovskartlegging er, og hvorfor det er så viktig i innovasjonssammenheng. Femte og sjette del er praktisk orientert, og viser mer konkret hvordan man kan, og bør gå fram i arbeidet med å avdekke hva kundene ønsker. Hovedvekten i manualen er på kvalitative metoder, men kvantitativ metode er også eksemplifisert.