Innovative Opplevelser har i løpet av ARENA prosjektet utarbeidet en rekke kunnskapshefter innen opplevelsesutvikling. Heftene baserer seg bl.a. på forskningsarbeid hvor flere av reiselivsbedriftene i Innovative Opplevelser har bidratt som forskningsobjekt og pilotbedrifter. Forskningsprogrammet Opplevelser i Nord har hatt en stor betydning for at man har fått opp kunnskapsgrunnlaget og tilgjengeliggjort dette for aktørene i den opplevelsesbaserte delen av reiselivsnæringen.

Samarbeidspartnerne har vært mange, men spesielt kan vi nevne Nordlandsforskning, Human Factors AS, Innoco AS og DOGA (tidligere Norsk Designråd).

Kunnskapsheftene finnes nå kun i digital versjon og kan lastes ned gratis via linkene under.

 

Når du skal prise en opplevelse, møter du gjerne en rekke spørsmål som må besvares før du bestemmer deg for endelig pris. Hva gir egentlig en opplevelse verdi? Hva gjør at gjestene i enkelte situasjoner gladelig åpner lommeboka og andre ganger ikke? Hvordan skaper man mersalg i en opplevelsessituasjon? Og hva er egentlig gåsehud verdt for ulike gjester?
 
I denne veilederen får du råd og tips til hvordan du best kan beskytte ditt konsept. Patentstyret har gode nettsider hvor du kan lese mer omhvordan beskytte dine idéer - www.patentstyret.no
 
Denne veilederen er laget for Arenaprosjektet Innovative Opplevelser i Nord-Norge, som en hjelp til å skape bedre møter mellom utenlandske gjester og de som møter dem i en profesjonell rolle, enten det er som guide, frontpersonell, bookingmedarbeider, butikkekspeditør, kontaktperson eller annet. Veilederen er også en viktig del av et kurs i å håndtere slike krysskulturelle møter.
 
Denne manualen gir deg en innføring i et utgangspunkt forfatterne vet fungerer, ikke bare en gang, men også over tid. De fire første delene av manualen gir en enkel innføring i hva behovskartlegging er, og hvorfor det er så viktig i innovasjonssammenheng. Femte og sjette del er praktisk orientert, og viser mer konkret hvordan man kan, og bør gå fram i arbeidet med å avdekke hva kundene ønsker. Hovedvekten i manualen er på kvalitative metoder, men kvantitativ metode er også eksemplifisert.

Nyheter

  • Årsmøte 2023

    Vi inviterer alle klyngemedlemmer i Innovative Opplevelser til årsmøte og påfølgende klyngesamling 24.-25. april 2023...

  • Plura Valley

    Plura Valley er et undervannseventyr i verdensklasse og er av mange ansett som grottedykkingens Mekka....

  • Filmdestinasjon Nord-Norge

    På oppdrag fra Nordnorsk Filmkommisjon har Nordlandsforskning ved forsker Karin Marie Antonsen...

  • Norsk Opplevelseskonferanse 2022 i Bodø

    I år er det 15. gang Innovative Opplevelser arrangerer Norsk Opplevelseskonferanse, hvor Bodø,...

  • Quality Hotel Ramsalt

    Quality Hotel Ramsalt er et konferansehotell som åpnet sine dører 01.06.2021. Vi er hotellet i...

  • Nytt styre i Innovative Opplevelser

    På årsmøte i Svolvær 20. april ble det valgt et nytt styre hvor Trygve Steen i XXLofoten...

Kontakt oss

Noe du lurer på? Ring eller send oss en e-post:

Prosjektleder
Bård Jervan 
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Telefon: 90 94 25 60
 
Prosjektmedarbeider
Marie Bergsli
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Telefon: 90 82 77 88